Slaapoefentherapie

Iedereen slaapt wel eens slecht. Dit heeft niet direct gevolgen voor de gezondheid. Maar als je langere tijd niet goed slaapt, neemt de vermoeidheid toe en ervaar je steeds meer beperkingen in je dagelijks functioneren. Slaapoefentherapie opent de weg naar een gezonde, heilzame slaap. U krijgt zo weer grip op uw nachtrust. 

Een gezonde nachtrust geeft rust, ontspanning, balans, energie en betere (school)prestaties.

De slaapoefentherapeut kan u helpen van uw slaapproblemen af te komen. Jacinthe Smits is gecertificeerd slaapoefentherapeut, voor zowel volwassenen als kinderen. Zij is aangesloten bij het landelijk Netwerk Slaapslim-Slaapoefentherapie.

Wanneer u slaapproblemen ervaart door het onderstaande, bent u aan het juiste adres bij de slaapoefentherapeut

Stress/spanning, een vol hoofd, pijn, inslaap- en doorslaapproblemen, te vroeg wakker, overgangsklachten, disbalans in uw leven, trauma’s, angst/paniek, onzekerheid, concentratieproblemen, opgebrand zijn, kort lontje, na een operatie.

Daarnaast kan de slaapoefentherapeut (na)zorg leveren na de behandeling in een slaapcentrum, bijvoorbeeld bij slaap apneu, restless leggs, angstdromen, slaapwandelen en andere nachtelijke onrusten.

De oefentherapeut benadert slaapproblemen vanuit een brede, holistische 24-uurs visie. De invloeden van de dag lopen door in de nacht en daarbij zullen de gevolgen van de slechte nachtrust doorlopen in de dag die erop volgt. De onderliggende oorzaken van het slaapprobleem en de in standhoudende factoren worden inzichtelijk gemaakt, aangepakt en opgelost. De therapie is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten en heeft een praktische voor u toepasbare aanpak.

Begeleiding door de oefentherapeut

  • Het opsporen van stressfactoren of slaapverstorende elementen.
  • Inzichten die gezond slaapgedrag bevorderen.
  • Hoge kwaliteit oefenstof die op maat wordt gemaakt voor uw verstoorde slaappatroon. U kunt hierbij denken aan ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, concentratie-, visualisatie- en haptische oefeningen en mindfulness.
  • Gedachtentherapie die u weer positief of neutraal leert denken (cognitieve gedragstherapie).
  • Gezonde coping stijl, waardoor u adequater en rustiger kunt omgaan met de gevolgen van uw slaappatroon.

Kortom: de stress vermindert en u komt uit de vicieuze cirkel van slecht slapen.

Slaapoefentherapie voor een brede kijk op de kinderslaap (0-18 jaar)

Kinderhersenen zijn continue in ontwikkeling. Mede hierdoor slapen kinderen meer en op andere tijden dan volwassenen. Niet ieder kind slaapt in hetzelfde ritme als een leeftijdsgenoot, maar essentieel is dat er aan de slaapbehoefte in uren is voldaan. Een kind slaapt in zijn eigen leeftijdsafhankelijke ritme. Tijdens de pubertijd vindt er een verandering plaats in het slaappatroon. De slaap verschuift naar een later tijdstip en hier kunnen de schoolprestaties en de stemming onder lijden.

De focus van de kinderslaapoefentherapie

Een groot verschil in het behandelen van slaapproblemen bij kinderen is dat de behandeling vaak deels of helemaal via de ouders verloopt. Veel slaapproblemen van kinderen zijn cognitief-gedragsmatig, een kleiner deel kent een lichamelijke oorzaak. Slaapoefentherapeuten behandelen het slaapprobleem als onderdeel van het algemeen dagelijks functioneren van zowel de ouders als het kind. Slaapgedrag kun je beëinvloeden met bewustwording, educatie, bewegingsactivatie, gezonde leefstijl, oefenervaring en gewoonteverandering.

 

Reacties zijn gesloten.